| |
Goedenavond,
Al zwervende over het internet kwam ik vanavond op uw informatieve site
terecht. Mooi: dat handgeschreven taalboekje bijvoorbeeld! Ik mail u met een
vraag. Ik ben namelijk op zoek naar zoiets als 'de geschiedenis van
huiswerkbeoordeling'. Dat gebeurt en gebeurde natuurlijk vaak met een cijfer,
maar op de lagere/basisschool worden als beloningen ook wel stempels gezet en
plaatjes geplakt. Bovendien, en daar gaat in het bijzonder mijn interesse naar
uit, worden vaak enkele letters gebruikt. G voor goed, v voor voldoende, o voor
onvoldoende. Mijn vraag aan u is: weet u wellicht een geschiedenis, een artikel
of iets dergelijks die me iets wijzer kan maken over de ouderdom van vooral dat
losse lettergebruik? (Ik kan met voorstellen dat het al eeuwen in gebruik is,
maar daar zou je een historisch schoolschriftenonderzoek voor moeten plegen,
denk ik). Ik stel deze curieuze vraag omdat te zijner tijd een woordenboekje wil
gaan maken, en dit hierin opnemen.
Met vriendelijke groet,
D. van der Wal
wal003@zonnet.nl
Ik denk dat dhr/mw vd Wal hier een mooi onderwerp bij de kop heeft dat
grotendeels nog behoort tot de 'witte vlekken' uit de schoolgeschiedenis. Er is
mij niets bekend over een studie of proefschrift over de manieren waarop
leerkrachten hun 'nakijkwerk' uitvoerden: cijfers aangevuld met
kreten/stempeltjes van: 'ga zo door!, uitstekend gedaan, goed zo etc. Ook naar
de vormgeving, regelgeving en totstandkoming van 'schoolrapporten 'is mij geen
studie bekend.
Hetenige werkje dat me te binne schiet is het prachtige boekje "Vijven en
zessen" van A.D. de Groot, ofschoon dat op zich geen historisch werkje is.
groet, Hans de Frankrijker
|