Periodiek van de Vereniging Vrienden van het Nationaal Onderwijsmuseum

 


 


Goedenavond,
 

Al zwervende over het internet kwam ik vanavond op uw informatieve site terecht. Mooi: dat handgeschreven taalboekje bijvoorbeeld! Ik mail u met een vraag. Ik ben namelijk op zoek naar zoiets als 'de geschiedenis van huiswerkbeoordeling'. Dat gebeurt en gebeurde natuurlijk vaak met een cijfer, maar op de lagere/basisschool worden als beloningen ook wel stempels gezet en plaatjes geplakt. Bovendien, en daar gaat in het bijzonder mijn interesse naar uit, worden vaak enkele letters gebruikt. G voor goed, v voor voldoende, o voor onvoldoende. Mijn vraag aan u is: weet u wellicht een geschiedenis, een artikel of iets dergelijks die me iets wijzer kan maken over de ouderdom van vooral dat  losse lettergebruik? (Ik kan met voorstellen dat het al eeuwen in gebruik is, maar daar zou je een historisch schoolschriftenonderzoek voor moeten plegen, denk ik). Ik stel deze curieuze vraag omdat te zijner tijd een woordenboekje wil gaan maken, en dit hierin opnemen.

Met vriendelijke groet,

D. van der Wal

wal003@zonnet.nl

Ik denk dat dhr/mw vd Wal hier een mooi onderwerp bij de kop heeft dat grotendeels nog behoort tot de 'witte vlekken' uit de schoolgeschiedenis. Er is mij niets bekend over een studie of proefschrift over de manieren waarop leerkrachten hun 'nakijkwerk' uitvoerden: cijfers aangevuld met kreten/stempeltjes van: 'ga zo door!, uitstekend gedaan, goed zo etc. Ook naar de vormgeving, regelgeving en totstandkoming van 'schoolrapporten 'is mij geen studie bekend.
Hetenige werkje dat me te binne schiet is het prachtige boekje "Vijven en zessen" van A.D. de Groot, ofschoon dat op zich geen historisch werkje is.

groet, Hans de Frankrijker




 

Zakelijke info