Collectie
50203. De conservator vertelt weer.
Verhuizing van Zoetermeer naar Rotterdam
Sinds u het laatst van mij
vernam, twee nummers geleden, zijn we twintig verhuiswagenladingen en duizend
dozen verder. Op donderdag 12 maart werd met het inpakken begonnen; vier weken
later, op 9 april, dronken we samen met de verhuizers een biertje op de goede
afloop. Het oude koperen bordje 'Nationaal Schoolmuseum', dat de deur in
Zoetermeer sierde, is inmiddels in Rotterdam aangebracht: de verhuizing is een
feit. In dit artikel wil ik u aan de hand van de foto's iets vertellen over de
verhuizing.
Het is u natuurlijk
duidelijk dat wij, museummedewerker de Heer Van Ruiten en ik, niet in staat
waren de collectie in te pakken. Dat is werk voor vakkundige handen. Wij hielden
ons daarom bezig met de regie aanwijzingen voor een overzichtelijke uitvoering.
Om na de verhuizing nog te weten wat in welke dozen gepakt was, gebruikten we
stickers van verschillende kleur. Op deze etiketten werd de inhoud vermeld. Ook
de grotere objecten en het schoolmeubilair werden van dergelijke gekleurde
stickers voorzien. Met behulp van de gekleurde stickers was, na aankomst in
Rotterdam, direkt duidelijk naar welke verdieping de dozen en voorwerpen
gebracht dienden te worden. De grotere voorwerpen en de schoolmeubelen werden
tegen beschadiging beschermd, o.a. met verhuisdekens. De kleinere voorwerpen
werden eerst voorzichtig verpakt in luchtkamerplastic en vervolgens in dozen of
speciale karretjes opgeborgen. Ook de schoolwandplaten werden in karren gezet,
zodat ze gemakkelijk verreden konden worden.
De hele operatie van het
inpakken nam zeven dagen in beslag. Ook de voorwerpen in onze depots in Den Haag
en Rijswijk waren inmiddels met stickers gecodeerd. Alles stond gereed voor
transport en de wagens konden voorrijden. Op dat tijdstip haperde echter de
regie: de werkzaamheden in het gebouw te Rotterdam waren nog niet voltooid. De
electronische inbraakbeveiliging was nog niet geheel aangelegd en in twee
ruimtes lag nog geen vloerbedekking. De verhuizing moest enkele dagen worden
uitgesteld.
De eerste wagen werd
uiteindelijk ingeladen op 6 april. Vanaf dat moment begon de firma Deudekom,
onze verhuizer, als een goed geoliede machine te werken. Een laadploeg in
Zoetermeer en een losploeg in Rotterdam dienden er voor te zorgen, dat de wagens
zonder oponthoud konden aan en afrijden. Speciaal voor de verhuizing was er een
bouwlift bevestigd aan de achtergevel van het gebouw en een loopbrug aangebracht
van de lift naar de plaats waar de verhuiswagens voor kwamen rijden. Liften
ontbreken in het ruim zestig jaar oude gebouw. Honderden keren per dag ging de
bouwlift op en neer om de collectie naar de drie verdiepingen te brengen waar de
verschillende depots zijn gelegen: de bibliotheek, de kleine objecten en de
grotere objecten. De onzekerheid die wij aanvankelijk koesterden met betrekking
tot de capaciteit van de depots bleek ongegrond; nadat alles was overgebracht,
waren we verbaasd hoe gemakkelijk alles in de zalen verdween. Zoals vermeld
waren het twintig grote verhuiswagens vol met een totaal van duizend
verhuisdozen.
Op het moment dat ik dit
schrijf, is men nog bezig met de aanleg van het inbraakalarm en de brandmelding
op de eerste verdieping. Na 1 juli kunnen we pas over deze verdieping beschikken
aangezien deze ruimte in de maand juni nog voor andere doeleinden wordt
gebruikt. Inmiddels is de Heer Van Ruiten volop bezig met het opzetten van de
stellingen in de depots. Zodra deze zijn opgesteld, kunnen we beginnen met het
uitpakken van de dozen en het inrichten van de depots. Ook de grotere voorwerpen
en de schoolmeubelen krijgen dan hun definitieve plaats. Vanuit de ingerichte
depots kunnen we in de toekomst de voorwerpen voor een tentoonstelling
gemakkelijk selecteren. De hele collectie zal dan zeer toegankelijk zijn, ook
voor studiedoeleinden. Dit laatste is een oude wens die nu in vervulling kan
gaan.
Bijna dagelijks wordt ons
gevraagd eerlijk gezegd tot onze ergernis of wij al aan het inrichten zijn.
Het blijkt altijd moeilijk om duidelijk te maken dat het inrichten van een
museum uit veel meer bestaat dan enkel het neerzetten of neerleggen van
voorwerpen. Daar gaat heel wat werk aan vooraf, dat ongeveer als volgt verloopt:
1. Allereerst wordt een hele lijst thema's opgesteld, of, om het mooi te zeggen,
we maken een concept voor de inrichting.
2. Op grond van de
uitgekozen thema's selecteren we voorwerpen, foto's en prenten. 3. De
geselecteerde zaken moeten vervolgens bestudeerd en nader omschreven worden.
Vastgesteld moet worden in welke periode ze zijn gebruikt en soms ook waar ze
zijn gebruikt. In het geval van afbeeldingen willen we graag weten wie de maker
is. Deze informatie en nog tal van bijzonderheden moeten eerst worden
vastgelegd. In het ideale geval zouden al deze gegevens al beschikbaar moeten
zijn, maar dat komt vrijwel nooit voor. Een schrale troost is dat wij niet het
enige museum zijn dat hiermee te kampen heeft; de werkachterstand in de
Nederlandse musea is door personeelstekort vrijwel overal zeer groot.
4. Nu kan een ontwerp
worden gemaakt, een plan dat aangeeft wat de beste manier is om de geselecteerde
zaken zo goed en zo fraai mogelijk in de beschikbare ruimte te tonen.
5. Inmiddels kunnen er
teksten in concept gemaakt worden. Deze teksten worden altijd uitgebreid
besproken. Heel belangrijk is immers de vraag: tot wie richten wij ons en is de
tekst voor deze doelgroep helder geformuleerd en informatief?
6. Tenslotte de uitvoering
van het ontwerpplan. Nu moeten er schotten worden getimmerd wanden geplaatst,
prentmateriaal gefotografeerd en vergroot, kortom werkzaamheden verricht die van
een lege ruimte een museumzaal maken.
Hopelijk is u nu duidelijk,
dat het inrichten van een museum een geweldig karwei is. Er zal dus nog heel wat
water door de Nieuwe Maas stromen voordat het 'en hierbij verklaar ik het museum
voor geopend' zal weerklinken. Vrienden van de vereniging kunnen in dit hele
proces een rol spelen. Er is zoveel werk te doen, dat er voor ieder die dat maar
wil een nuttige en veelal ook leuke bezigheid is. Graag horen wij van u!
J. ter Linden
|