| |
Collectie
30202.
De conservator vertelt: eenmaal, andermaal... aanwinsten in 1984 door J. ter
Linden
Het is vrijwel onbegonnen
werk om een volledige opsomming te geven van alle aanwinsten waarmee tiet museum
in 1984 is verrijkt. De oogst was geweldig. Met grote regelmaat ontvingen wij
van particulieren schoolboeken, getuigschriften, foto's en kleine voorwerpen als
pennen, inktpotjes, griffeldozen e.d. Over de soort schenkingen die wij
ontvingen van scholen, berichtte ik u al eerder (zie "De School Anno", maart
1984).
Wat 1984 voor ons
onvergetelijk maakt, zijn enkele grote veilingen die in de zomer en herfst zijn
gehouden. De belangrijkste veiling was bij Sotheby Mak van Waay. Verdeeld over
drie dagen en over twee plaatsen, Londen en Amsterdam, werd daar de beroemde
collectie Van Veen van de hand gedaan. Mr. C.F. van Veen, die in 1982 op
zeventigjarige leeftijd overleed, was een verzamelaar van kinderboeken, -prenten
en -spelen. Hij was de grootste verzamelaar die Nederland ooit heeft gekend op
dat gebied. Zijn collectie was werkelijk gigantisch. Het was daarom een
geweldige teleurstelling, toen uit zijn testament bleek, dat de gehele
verzameling geveild diende te worden. Dat betekende immers, dat zij weer
verdeeld zou worden over een aantal verzamelingen, mogelijk verspreid over de
hele wereld. Aangezien er sprake was van een testament, leek de kans om de
complete verzameling voor ons land te behouden niet groot. Een aantal grote
instellingen heeft gezamenlijk nog een poging ondernomen, maar de erven waren
niet bereid om af te wijken van de wil van de erflater.
De eerste aflevering, de
veiling van hoofdzakelijk buitenlands en met name Engels materiaal, speelde zich
af in Londen; de tweede en derde ontrolden zich in Amsterdam. Het is
gebruikelijk dat er gedurende de zogenaamde 'kijkdagen' gelegenheid bestaat om
aan de hand van de veilingscatalogus de voorwerpen, boeken of wat liet ook zij,
in alle rust te bekijken. Ik heb de kijkdagen dit keer als rampzalig ervaren:
van alle boeken en prenten uit deze collectie zou je kunnen zeggen dat ze in het
schoolmuseum thuishoren. Tegelijk was het mij ook glashelder dat de middelen om
iets aan te schaffen zeer beperkt waren. En wat kies je dan? Ik ben er zeker van
dat een aantal collega's eveneens rondliep met wanhoopsgevoelens tijdens deze
kijkdagen ... Na afloop van de twee Amsterdamse veilingen kunnen we constateren,
dat een behoorlijk aantal van de belangrijkste zaken toch in ons land is
gebleven. Daar is soms hard voor gevochten en er moesten soms ook zeer hoge
prijzen worden betaald. Maar kennelijk had een aantal instellingen de
beschikking over extra budgetten. Hoe scherp op de snede er werd geboden,
illustreert wel de conservator die, terzijde gestaan door een medewerker met
rekenmachine, ter plekke de veilingkosten berekende en zo razendsnel kon
meedelen 'hoeveel geld ze nog hadden'.
Het
schoolmuseum is na deze veiling verrijkt met een aantal centsprenten en
geschenksprenten, verschillende ABC's en een portefeuille, die als volgt stond
omschreven: 'Various Subjects: eleven lithographed sheets from a series by H.I.
Backer of Dordrecht, each with a number of fine illustrations; nine large sheets
from an anonymous series, each with various illustrations in four panels; a
series of 32 panels from the same series, separated and mounted on card; and 26
other lithographed picture sheets'. Misschien is u een licht opgegaan bij het lezen van deze omschrijving.
De 'anonymous series' is de methode Brugsma (zie De School Anno, april 1983).
Mijn veronderstelling dat de platen gedrukt zouden zijn op vellen van vier is
hiermee bevestigd. Enkele van de negen vellen zijn gelijk aan de platen die wij
al in ons bezit hadden, enkele zijn duidelijk van dezelfde druk, maar - en nu
komt het - er zijn vellen met afbeeldingen van een afwijkende druk. We hebben
nu dus te maken met twee bekende drukken plus een geheel onbekende en ... nog
steeds geen handleiding. Voor de onderzoeker wordt het allemaal steeds
ingewikkelder, maar we houden u op de hoogte. Met de platen van Brugsma was de
rijkdom van de aankoop nog niet op. Onder de '26 other lithographed picture
sheets' zijn enkele platen die beslist bij een of andere methode behoren, al
weet ik niet welke. Maar daar komen we uiteindelijk wel achter. In Amsterdam
bezocht ik later nog een andere veiling.Van Gendt Book Auctions veilde daar
boeken, manuscripten en prenten. He t voorwerp dat u hier ziet afgebeeld, heb
ik op deze veiling bemachtigd. Het is een Hornbook of ABC plankje, een uiterst
zeldzaam voorwerp. Het is dan ook bijzonder dat het museum dit heel mooie
exemplaar kan tentoonstellen. Een Hornbook is een plankje waarop een blaadje met
het ABC is bevestigd; om het papier te beschermen, werd het afgedekt met een dun
plakje hoorn. Het geheel werd met een koordje aan riem of ceintuur gedragen.
Over deze buitengewoon interessante en nu zo zeldzaam geworden Hornbooks hoop ik
u in de toekomst uitgebreid te vertellen.
Het veilingjaar 1984 werd op
4 december beëindigd op een speelgoed veiling bij Veilinghuis De Zon, alweer in
Amsterdam. Daar werd een klassikaal letterbord behorende bij de methode Becker
verworven. Helaas is het bord niet compleet. Door het verwerven van dit
letterbord, kunnen we nu de klassikale vormen van de methodes Hoogeveen, Beeker
en Coolenbrander tonen - de drie belangrijke leesmethodes uit het begin van deze
eeuw. Dat we verder zoeken naar een compleet Becker's bord is duidelijk. Wie van
u weet waar er een is, wie van u kan ons er aan helpen?
J. ter Linden
|