| |
230207d. Boekbesprekingen
Janneke Wubs (2004), Luisteren naar deskundigen.
Opvoedingsadvies aan Nederlandse ouders 1945-1999, Assen: Van Gorcum.
Hoewel de handelsuitgave van dit proefschrift niet echt
over het onderwijs gaat, maar over opvoedingsadviezen aan ouders door
deskundigen in de periode 1945-1999, wil ik dit toch nog even kort bespreken in
De School Anno. Zulke adviezen aan ouders zijn immers ontsproten aan een
pedagogisch klimaat, waarvan ook de school deel uitmaakte. In dat klimaat nam
professionalisering een belangrijke plaats in. Door middel van boeken,
tijdschriften, oudercursussen, Medische Opvoedkundige Bureaus, consultatiebureaus voor zuigelingen en
peuters voorzag men ouders van de nodige adviezen. In toenemende mate waren
schrijvers van opvoedingsboeken psychologen en pedagogen. Zij namen de plaats in
van artsen, die voorheen de belangrijkste opvoedingsadviseurs waren. Onder hen
was de Amerikaanse kinderarts Benjamin Spock wereldwijd de meest in¬vloedrijke.
De herdrukken en bewerkingen van zijn in Nederland verschenen Baby- en
kinderverzorging en opvoeding geven aardig de verschuivingen weer in het
pedagogisch denken. In de adviezen zelf zijn twee tendensenzichtbaar, namelijk
een toenemende individualisering en psychologisering. Kennis van de psychologie
met betrekking tot de ontwikkeling van een kind vond men hard nodig om
belangrijke opvoedingsdoelen als zelfstandigheid en gemeenschapszin te kunnen
realiseren. Karaktervorming van kinderen stond dan ook centraal evenals het
scheppen van mogelijkheden voor een optimale ontwikkeling van het individuele
kind. Er is niet veel fantasie voor nodig om die ontwikkelingen ook in het
onderwijs te kunnen opmerken.
|